tirsdag den 10. december 2013

Triste, trætte natteminder

Jeg ligger i min seng. I min rastløse, hjertebankende søvnløshed ligger jeg og tænker på, at jeg har skrevet uforholdsvis mange mad-indlæg på denne spæde blog.

Mad fylder bare meget i min bevidsthed (og ergo i min mave), når jeg er trist.
Jeg har altid spist, når jeg har været ked af det, og jeg kan huske, hvor lettet jeg blev, da jeg første gang så "Den Eneste Ene".
Der hvor Paprika Steen sagde til Sidse Babett, at nu skulle hun rigtig hyggesørge, følte jeg mig for første gang lidt mere normal.
Jeg var ikke ene om at "trøstespise".

Tanken om "Den Eneste Ene" her i decembernatten fik mig til at tænke på, at i filmen er Sus gravid, og derfor kan hun ikke få al grillsnasken og slikorgiet ned.
"Det lugter af løg."

Jeg er ikke længere gravid. Nogle gange ville jeg ønske, at jeg var.

Men så blev jeg lige fældet af et minde (godt jeg ligger ned):
Da jeg fortalte min kæreste, at jeg var gravid, valgte han at fejre det - på bar. Alene.
Så kunne jeg ellers sidde mutters alene i lejligheden og være rystet i min grundvold over det ny, lille liv.
Hold kæft, hvor det gjorde mig træt, alt det tankemylder. Så jeg lagde mig i sengen.
Da kæresten så kom hjem nogle timer senere - hønefuld, naturligvis -  havde han en buket blomster med til mig. Det var jo rigtig sødt af ham.
Men hold kæft, hvor blev han rasende på mig over, at jeg bare lå i sengen og var træt…

6 kommentarer:

  1. Øv, sådan en skiderik. Ja undskyld, men jeg bliver så gal, når jeg hører om det. Det er egoisme i den allerværste udgave.
    "jeg må godt gå ud og fejre og jeg forventer at du fiser rundt og passer huset i mens"
    Kender følelsen..

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Jeg har lidt brug for at andre fortæller mig, at han er en idiot. Har så svært ved selv at se det…

      Slet
  2. Stort kram herfra. Han lyder absolut som en idiot. Læser du? Jeg havde ret stor fornøjelse af Marian Keyes' "Lucy Sullivan is getting married", som er chick lit og ender godt men som også handler om en ung kvinde, der falder for en alkoholiker. Måske kan den hjælpe lidt på triste nattetimer. Måske er det bare for tæt på. I hvert fald kram.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg var oprindeligt en læsehest, men nu er det mest i perioder. Har aldrig orket Marian Keyes, og måske det er lidt for nært lige pt, men jeg vil tage anbefalingen med mig til lysere tider. Tak for forslag! Kram tilbage.

      Slet
  3. Øv et dårligt minde at bære rundt på. Jeg stemmer i med de andre, han virker som jordens største egoist idiot. Selvom det er pisse hårdt, så er det helt sikkert det rigtige du har gjort. Selvom det gør ondt.
    Jeg har det på samme måde som dig mht. trøstespisning. Jeg trøstespiser også når jeg har det skidt. Helst chokolade og kage. Havde ikke noget i lejligheden forleden, så valget blev ren nutella. (der bliver dannet endofiner når man spiser, især ved fed og sød mad, derfor er det så vanedannende)
    Er inde i en periode hvor jeg er virkelig depri, ramte fuldstændigt bunden i går. Har det heldigvis bedre i dag. En af mine venner skrev dette citat til mig i går, da jeg sad og tudede over at jeg havde glemt en mælk i Netto (det var bare dråben der fik bægeret til at flyde over).

    "Let me tell you something you already know. The world ain't all sunshine and rainbows. It's a very mean and nasty place and I don't care how tough you are it will beat you to your knees and keep you there permanently if you let it. You, me, or nobody is gonna hit as hard as life. But it ain't about how hard ya hit. It's about how hard you can get hit and keep moving forward. How much you can take and keep moving forward. That's how winning is done!"
    Citatet er fra Rocky Balboa.

    Jeg ved ikke lige hvad det er i citatet, men det fik mig til at få det lidt bedre. Håber på at det også kan hjælpe dig en lille smule.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er lidt ligesom dig, tror jeg. Jeg synes konstant, livet kaster lort i min retning - og det kan jeg så håndtere. Men hvis jeg i en periode kæmper med mange, tunge ting, så er det de små, der er den berømte dråbe - jeg flæbede fx, da en dame råbte surt af mig i IKEA, fordi jeg havde højhælede støvler på, så hun fik stress af min "emsige trampen"…
      Jeg gemmer Rocky-citatet - lige nu rammer den ingenting overhovedet, men det en bedre dag kan give et positivt skub. Tak for det!

      Slet